UPSIDE DOWN SHIBUYA
日常を眺め返す旅を
2025
渋谷駅から代官山へと続く、商業圏と住宅圏が交差する丘の中腹に位置するこのゲストハウスは、旅の体験を通して新しい自分と出会うための「さかさまの余白」として構想された。
単なる宿泊施設ではなく、旅の中で得た刺激を自分の中で静かに還流させ、新たな価値観に気づくための時間と空間の余白──それが「UPSIDE DOWN」である。
室内は、渋谷の起伏に富んだ地形を取り込むように、床も天井も階段状に構成されている。海抜22mを可視化する「光の窓」を軸に、地上・地表・地中の高さが緩やかに連なる立体的な一室空間。座る、横になる、もたれる、登る、眺める──思い思いの姿勢を取りながら家族や友人仲間との集いの時間は、身体感覚と思考が互いを刺激し合うだろう。小さな木戸を開ければ、都市に潜む自然や街の暮らしを思いがけない角度で切り取る窓が現れ、日常をその外側から眺めるように視点が反転する。
Situated midway up a hill between Shibuya Station and Daikanyama—an area where commercial and residential zones intersect—this guesthouse was conceived as a “reversed blank,” a space where one encounters a new self through the experience of travel.
It is not merely a place to stay. It is a blank of time and space that allows the stimuli gained during travel to quietly circulate within oneself, revealing new ways of seeing the world. This is what “UPSIDE DOWN” represents.
The interior is composed of layered steps in both the floor and ceiling, as if drawing in the undulating topography of Shibuya. Centered around a “Window of Light” that visualizes the 22-meter elevation, the space connects the aboveground, ground surface, and underground in a gentle continuum.
Sitting, lying, leaning, climbing, gazing—through diverse postures, the time spent with family or friends becomes an exchange where bodily senses and thoughts stimulate one another.
By opening a small wooden shutter, one finds windows that frame the city’s hidden nature and everyday life from unexpected angles, reversing one’s point of view as if looking at the everyday from the outside.
この地は、かつての鎌倉街道沿いに位置し、付近には旅人がひと息つく茶庵が点在していたと伝えられる。茶庵は単なる休息の場ではなく、行き交う人々や山里を望みながら、旅の中で自らの日常を眺め返す小さな余白でもあった。
UPSIDE DOWNは、コンクリートとガラスのスケルトンに、熱・光・風・音・湿気を調整する機能的なレイヤーを重ねてプライバシーを確保している。かつての往還の記憶を継承しながら、廃棄されるはずだった衣類や木くずから作られた再生繊維フェルトや木繊維断熱材、間伐材、葦簀など、日本各地から集めた再生素材と自然素材によって、環境と人との関係をやわらかくつなぎ直し循環させる。その関係性が室内風景を作り、同時に旅を通して世界を眺め返す新たな視点場を立ち上げる仕掛けとなっている。
また、たとえば、室内の写真を180度ひっくり返しても、そこに映る空間は段々の床と天井が反転したもう一つの現実世界のようにも見える。それもまた「さかさまの余白」の体験のひとつである。
ここでの体験を通して自らの価値観に静かな揺さぶりを掛け、それを家族や友人と共有し、新たな自分と出会う事ができるかもしれない。UPSIDE DOWNは、現代都市における人と環境、非日常と日常のあいだに新たな関係を織りなし、自己変容を誘発する旅の提供を目指している。
Historically, this area once lay along the old Kamakura Road, where thatched huts served as resting places for travelers. These huts were more than simple stops—they were small blanks in which people reflected on their own daily lives while looking out over fellow travelers and the surrounding mountain villages.
UPSIDE DOWN preserves that memory by layering functional elements—regulating heat, light, wind, sound, and humidity—onto a skeleton of concrete and glass, securing privacy within. Using recycled materials such as felt made from discarded clothing and wood fiber insulation, thinned timber, and reed screens gathered from across Japan, the design gently reconnects people with the environment in a cyclical way. These relationships form the interior landscape and simultaneously create a new vantage point from which to look back at the world through travel.
When a photograph of the room is flipped upside down, the stepped floors and ceilings create the illusion of another mirrored reality. This too is one of the experiences of the “reversed blank.” We hope that the experiences here will quietly unsettle one’s existing values, allow these reflections to be shared with family and friends, and offer opportunities to encounter a new self.
UPSIDE DOWN seeks to weave new relationships between people and the environment, and between the extraordinary and the everyday within the modern city, offering journeys that foster self-transformation.
- 所在地│
-
- 東京都渋谷区
- 主要用途│
-
- ゲストハウス
- 延床面積│
-
- 39㎡
- 構造│
-
- 鉄筋コンクリート造
- 規模│
-
- 地下一階
- デザインリサーチ + 企画設計│
-
- aida lab
- 設計│
-
- 平井政俊建築設計事務所
- 施工│
-
- ルーヴィス
- aida lab
- 写真│
-
- 中村 晃
- Location│
-
- Shibuya, Tokyo
- Principal Use│
-
- Guest House
- Total Area│
-
- 39 sqm
- Structure│
-
- Reinforced Concrete
- Vertical Composition│
-
- Basement 1F
- Interior Design│
-
- Masatoshi Hirai Architects Atelier
- Design Research and Project Design│
-
- aida lab
- Contractors│
-
- ROOVICE
- aida lab
- Photo│
-
- Akira Nakamura