Team Living House
2015
Team Living / 共に住む
東京都心に建つ集合住宅の一室のリノベーションである。クライアントから何気なく、家族で過ごす時間が自分達らしく豊かになる家にしてほしいと要望を受け、それは尤もだと思った。世の中の住宅は家族や生活を共にする共同体の多様な現実とはまるでかけ離れていて、一様だ。家族で過ごす時間の千差万別な固有性について無頓着で、もったいないなと思っているからだ。
家族というのは自分自身が属しているもう一つの人格のようなものだ。子供の様子を気にしながら一人でアイロンを掛けたり、みんなで食卓を囲ったり、むこうで歌っている家族に合わせて一人で口ずさんだり、誰かと二人で寝転がって話したり、、、こんなふうに自分と家族という両方の主体を流れるように自然に行き来したい。その行き来自体が、家族の個性や「共に住む」という豊かさに繋がるのだと思っている。
だから、クライアントの要望に対して、LDKと人数分の個室を用意して、区画された団欒やプライバシーを受動的に与えるような住宅では、彼らが求めている豊かさとは乖離がありすぎると考えた。
人のある行為をひとつのまとまりとして考えると、そのまとまりには自分自身以外に他者や環境というものが含まれる。その「まとまり」のことを行為を共にする「チーム」と呼んでみると、行為の移ろいとともにチームは断続的に変化し、一人だけになることは無い。一人で読書に没頭しているときでも身体を預けるベンチや、天井に拡がる光や、アイロンを掛けている母親の気配もチームと言っていいのかもしれない。そうやって他者や環境を含むチームを一つの「主体」として考えると、近くに住む友人や子供、ネイリストの奥さんのもとに来るお客さんも一緒に時間を過ごすチームとして違和感の無い空間になる。そういう他者を自分自身の一部のように知覚する能動性(積極性)を生産する空間を家としてつくりたいと考えた。
この住宅はどの場所もリビングルームのようにひと繋がりで、それでいて、思い思いのことができるように多様な環境に分節されている。そして個室はない。通常、個室にはベッドとデスクとクローゼットが混在していて、これを人数分用意するが、この住宅ではベッドならベッド、デスクならデスク、クローゼットならクローゼットとそれぞれの機能を別々の場所に集約して、トイレ以外のどの場所も、一人でも家族でも使えるコモンスペースとなっている。
人は物体として、または社会制度上、当たり前のように個人という単体として認識されているが、実はいつもチームに属しているのではないだろうか。人を個人として規定するよりも、他者や環境を空間資源として迎え入れる姿勢によって新しく生まれるチームが、主体となって新しい日常をつくると考えている。
Team Living
This is a renovation project of an apartment in downtown Tokyo.
The client said unintentionally that they want to spend a brilliant time together nowhere else but in their house. Then I thought, “Indeed”. I always find that houses around us are way too far from the reality of each family life and communities, and they all look alike. It seems as if there were no identity in family life, which is ridiculous.
Family is another personality of one’s life. I would like to come and go freely between two subjects, me and my family, just like ironing my shirts while paying attention to children, gathering and having dinner all at once, humming after a song sung in another room, talking to someone lying down on a same floor, and so on. This is a value of Team Living, I believe.
Therefore, I thought it is completely different from the value they desire to give some divided spaces for an artificial family circle and privacy to each member by making ordinary LDK(typical way of planning in japan) and private rooms.
Think one’s activity as one unity, and he will find that the unity contains other personalities and the environment beside him. Let me call the unity “a team” that he can act together with. Then, the team would keep trading its member as the activity changes, and he would never be alone. Even a bench on that he is absorbed in reading, the light diffused under the ceiling, and the presence of his mother ironing that he feels slightly, all of these can be called a team. Thinking the team that contains the others and the environment as one subject in this manner, he would naturally accept his friends, children in his neighbor, and even a guest visiting his wife who is a manicurist into his team, and spend some time with them. Therefore, I thought I should make a house that produces a positive attitude as he can perceive the others a part of himself.
This house is like a whole living room but slightly divided into various environments to support each member of the family to behave in his/her own way. Literally, there appeared no private room in this house. Usually, private rooms are provided for each member of the family to place beds, desks, and closets at random, but in this house, all the space except the bathroom is shared among the family as common for everyone’s use because every function is integrated into each place. For example, beds are all in Bedroom and desks are all in a Study desk, closets are all in Family closet, and so on. As if it was a matter of course, a man is recognized, physically or socially, as an individual. However it is possibly can be said that he, as a matter of fact, always belongs to a team that is born when he accept the others and the environment as spatial resource. It is not he as individual but the very team that takes the initiative in renewing daily life.
空間資源を迎え入れる
対象となる建物は幹線通りに近く、付近は同じ70年代に開発された大きなマンションと、その高密・高層化の残余としての駐車場が混在している。車が並ぶ駐車場平面と同じ大きさの窓が並ぶ建物立面が反復し、少し乾いた風景が続いている。
この住戸は20年前に1度リノベーションされているので、今回は3代目に当たる。1代目、2代目の計画を見ると、与えられた一定の内部空間を個室に区切っていく方法で計画されていて、外部との関係がないところで決められていた。
しかしながら、この住戸は5階にあって、外を見ると南側には建物の隙間に緑が残っていたり、北側の窓からは地上に見える同じマンションに住む人に声を掛けあっていたり、なんだか人懐っこい場所であることに気づく。こういった外部環境や現象を空間資源として迎え入れ、内部空間と連関させて建築の方から再定義することができれば、マンションの一室から都市までが連続する有機的な空間にできるのではないだろうか。
マンション規約により開口部の改変が行えない。その代わりに、外部環境が内部空間に展開するように感じられるように3連ヴォールトの天井を設けた。この世代の集合住宅の特徴である大梁の圧迫感を解消しながら、元々は一様に低かった天井高を多様な断面形状の空間に転換し、それによって大きなリビングを“連続させつつ分節”した。
外部からの光は床にバウンドし3連ヴォールトによって室内方向へ拡散する。もとは一番暗かった中央の部屋は上下からの光と通り抜ける風で満たされ、その新しい外部との連関によって清々しさがもたらされる。床は場所によって上下して、空間は雁行していくので、場がいろんな方向に展開する。天井が水平な部分も加わり、一つの住戸の中にさまざまな環境ができた。その環境に沿って人の振る舞いが生み出される。外の緑を感じながら料理をしたり明るい食卓を囲むサン・リビング、全てが見渡せる開放性と親密性を両立する小上がりリビング、大きな都市のヴォイドの横で家事ができるバス・リビング。全ての場所は2つ以上の出入り口があって回遊性が高く、外部も含む隣接空間が相互に関係し合う、伸びやかな住宅となった。
Involvement in Spatial Resource
The apartment is located near highway, and surrounded with other massive apartments also built in 70’s, and the verticalization and densification caused by this development left some parking lots in the area as its surplus. The scene, a series of building elevations repeated with windows same size as the parking lots full with cars, seems a bit plain.
It had been 20 years since this flat was renovated for the first time, so the plan I made this time is the third generation for this flat. Referring to the first and second, both are planed in a same way that is dividing the given inner space into private rooms, and the composition of internal space is unrelated to the outside.
On the other hand, since this flat is on the fifth floor, I could see greens remained between buildings through the south window. Through the north window, I could hear the neighbors talking to the other neighbor walking on the ground. Soon I found the atmosphere is somehow a bit adorable. Then, I wondered if this house could be an organic space connecting a flat of an apartment to the urban space as long as it could adopt the friendly environment and phenomenon outside into the inner space, which is, so to speak, relocation in architectural composition.
According to the principle of the apartment, the openings could not be touched. Instead, triple-vault ceiling is provided in order to draw the outer environment into the inside. As dissolving a feeling of pressure that huge beams give, which is often found in the apartment in this generation, the ceiling height, originally was set low, was transformed into space with a variety of sectional figure, and thus whole space of the flat is connected, while divided.
The light from the outside is bounded on the floor and brought into the inner space by the triple-vault. The center of the flat that originally was the darkest in the flat is filled with the diffused light and wind passing through. This new linkage with the outer environment brings the flat a pleasant atmosphere. Spaces are expanded into different directions since floors go up and down and space also is slid. The house also has flat ceilings, which helps it add more various conditions, and along with that a man creates his own behaviors. Sun-living where the family takes seats at a dinning table feeling the green outside, and Raised-floor-living having obtained both intimacy and openness by a view of an entire house, and a bath-living for doing household right next to a huge void of the urban space. All of these has a high migration with more than two ways in and out, and the house became spontaneous, interacted with adjacency space.
- 所在地│
-
- 東京都
- 主要用途│
-
- 住宅
- 改修面積│
-
- 94.28㎡
- 構造│
-
- RC造
- 規模│
-
- 地上5階
- 施工│
-
- ダブル
- イノウエインダストリィズ
- 写真│
-
- 太田拓実
- Location│
-
- Tokyo
- Principal Use│
-
- Residence
- Renovation Area│
-
- 94.28㎡
- Structure│
-
- Reinforced Concrete
- Vertical Composition│
-
- On 5th floor
- Contractors│
-
- Double
- Inoue Industries
- Photo│
-
- Takumi Ota